Gratis verzending vanaf € 50,- • Betaal met IDEAL, creditcard of Paypal • Vandaag besteld, snel bezorgd • Retourneren binnen 30 dagen
Grote overzichtstentoonstelling Richard Avedon in de Kunsthal in Rotterdam
De Kunsthal Rotterdam organiseert een uitgebreide tentoonstelling gewijd aan de Amerikaanse fotograaf Richard Avedon (1923-2004). Deze expositie, getiteld Relationships, omvat meer dan 130 foto’s die zowel Avedons innovatieve modefotografie als zijn karakteristieke portretten in de schijnwerpers zetten. Onder zijn krachtige, expressieve portretten bevinden zich onder andere schrijver Truman Capote, actrice Marlene Dietrich, muzikant Bob Dylan, kunstenaar Andy Warhol en actrice en model Nastassja Kinski. Relationships viert Avedons vernieuwende aanpak en creativiteit, en toont hoe hij de complexiteit en kwetsbaarheid van menselijke relaties weet vast te leggen.
Richard Avedon was een pionier op het gebied van mode- en portretfotografie. Gedurende zijn carrière fotografeerde hij zijn modellen vaak meerdere keren, wat de evolutie in hun karakter en de unieke relatie tussen fotograaf en onderwerp benadrukte. In de tentoonstelling Richard Avedon: Relationships krijg je een breed overzicht van zijn werk, inzicht in zijn methoden, en ontdek je hoe Avedons iconische portretten van beroemde acteurs, dansers, kunstenaars en literaire grootheden nog steeds invloedrijk zijn in de fotografie.
DYNAMIEK EN GLAMOUR
Avedon begon zijn carrière in 1944 bij de vooraanstaande tijdschriften Harper’s Bazaar en Vogue, waar hij een revolutie teweegbracht door modellen te fotograferen in levendige en realistische omgevingen, in tegenstelling tot de destijds gebruikelijke statische poses. Met zijn filmische beelden creëerde Avedon een narratief dat de kijker meenam naar een wereld vol glamour en entertainment. Hij wist unieke banden te smeden met zijn modellen, zoals met het Amerikaanse supermodel Dovima. Hun samenwerking leidde tot de iconische modefoto Dovima with Elephants (1955), waarin het model in een Dior-japon tussen twee olifanten poseert, wat het contrast tussen schoonheid en het beest benadrukt. Het portret van Nastassja Kinski (1981), gemaakt voor de Amerikaanse Vogue, werd eveneens wereldberoemd vanwege de tijdloze erotiek die het uitstraalt.
INTENSITEIT VAN PORTRETTEN
Avedons portretfotografie wordt gekenmerkt door het positioneren van zijn modellen tegen een kenmerkende witte achtergrond, waardoor de focus op het individu ligt. Elk werk biedt een intieme kijk op de geportretteerde, alsof ze gezien worden door een naaste partner of familielid. De portretten tonen zelfs de kleinste details zoals rimpels en wenkbrauwharen, waarmee Avedon de emotie en kwetsbaarheid van zijn onderwerpen vastlegt.
INNIGE BAND
Avedons portretten, zoals die van de Amerikaanse dichter en schrijver Allen Ginsberg, laten zien hoe hij de onderlinge band tussen zijn onderwerpen kan visualiseren. In een intiem portret uit 1963 van Ginsberg en zijn partner, poserend naakt, vangt hij hun ontspannen houding. Jaren later weet Avedon in een familieportret het ongemak tussen Ginsberg en zijn familie treffend vast te leggen. Het dubbelportret van de Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni en zijn vrouw Erica (1993) toont de wederzijdse afhankelijkheid en steun binnen hun relatie.
OVER RICHARD AVEDON
Richard Avedon werd in 1923 in New York geboren en begon met fotograferen tijdens de Tweede Wereldoorlog als assistent-fotograaf bij de Amerikaanse koopvaardij. In 1945 begon zijn professionele carrière bij Harper’s Bazaar en Vogue, en later werkte hij voor onder andere The New Yorker en Rolling Stone. Avedon fotografeerde vele beroemdheden en prominenten uit kunst, politiek en entertainment, en runde zijn eigen commerciële fotostudio, waar hij samenwerkte met gerenommeerde merken zoals Calvin Klein, Revlon en Versace. Zijn werk werd tentoongesteld in onder andere The Metropolitan Museum of Art, MoMA, International Center of Photography (New York), National Portrait Gallery (Canberra), Foam (Amsterdam) en maakt deel uit van collecties zoals die van het Victoria & Albert Museum (Londen). Avedon richtte tevens The Richard Avedon Foundation op.
Avedon publiceerde ook verschillende invloedrijke boeken, waaronder:
- “Observations” (1959): Dit boek, met een essay van Truman Capote, is een van Avedons vroegste en meest invloedrijke publicaties.
- “Nothing Personal” (1964): Een samenwerking met schrijver James Baldwin, dit boek onderzoekt maatschappelijke thema’s door middel van fotografie en tekst.
- “Alice in Wonderland: The Forming of a Company, the Making of a Play” (1973): Dit boek documenteert het creatieve proces achter een toneelproductie.
- “Portraits” (1976): Een collectie van Avedons meest iconische portretten.
- “In the American West” (1985): Een serie portretten van gewone mensen uit het westen van de Verenigde Staten, die een rauw en onopgesmukt beeld van Amerikaans leven bieden.
- “An Autobiography” (1993): Dit boek geeft een overzicht van Avedons carrière aan de hand van zijn meest persoonlijke en professionele werken.
- “The Sixties” (1999): Een retrospectief dat de turbulente jaren zestig documenteert door de lens van Avedons camera.